EnglishFrançaisDeutschItalianoPolskiPortuguêsРусскийEspañol
sobota, Sierpień 24e-franczyza.pl - pomysł na biznes 2019 roku

Biznesplan sklepu internetowego – jak napisać? co musi zawierać?

Jak napisać biznesplan sklepu internetowego? Co musi zawierać?

Przed wejściem na rynek e-commerce warto poświęcić czas na analizę konkurencji i przyjrzenie się własnym pomysłom. Ustrukturyzowany dokument będzie stanowił plan działania w najbliższym czasie, a co więcej pozwoli Ci na uzyskanie wsparcia finansowego od Urzędu Pracy bądź innych instytucji. W tym artykule dowiesz się jak napisać biznesplan sklepu internetowego!

PAMIĘTAJ! Biznesplan sklepu internetowego to nie zbiór pustych założeń, które piszemy w imię “sztuki dla sztuki” czy dlatego, że takie są wymagania przyznania dotacji unijnej czy z Urzędu Pracy. Biznesplan sklepu internetowego to dokument, który powinien zawierać szereg założeń, wytycznych, planów i sposobu realizacji celu, który będzie prawdziwym przewodnikiem po udanym biznesie.

Pochylenie się nad biznesplanem sklepu internetowego pozwoli określić wizję tworzonej od podstaw marki, wypracować jej założenia, a przede wszystkim dobrze poznać konkurencję. Chwile spędzone nad tworzeniem każdego z punktów nie zostaną zmarnowane, bowiem zdobyte informacje pomogą kontrolować dotychczasowe postępy i jasno pokażą Ci, czy założenia zostały zrealizowane. Co więcej, dobrze opracowany biznesplan pomoże przewidzieć wiele sytuacji oraz przygotować się na rozmaite scenariusze, które dla osób pomijających wstępną analizę rynku będą stanowiły nieprzyjemne zaskoczenie.

Niestety, wiele osób lekceważy biznesplan podchodząc do jego tworzenia jak do smutnego, uciążliwego obowiązku, który niewiele daje. I wiele w tym racji – jeśli pisząc biznesplan sklepu internetowego (czy jakiegokolwiek innego biznesu) mamy takie nastawienie, że ten plan jest “uciążliwym obowiązkiem” to faktycznie jego stworzenie niewiele nam da.

Po co Ci biznesplan?

Prawidłowo stworzony biznesplan jest na wagę złota, ponieważ zawiera założenia biznesu, cele jakie chcemy osiągnąć oraz przede wszystkim sposoby ich realizacji. Dzięki biznesplanowi doskonale wiesz czego chcesz oraz w jaki sposób masz zamiar to osiągnąć.

Może Ci się to wydawać śmieszne, ale badania dowodzą, że ludzie, którzy zapisują swoje cele osiągają je o kilkadziesiąt procent częściej niż ci, którzy planów nie mają (lub ich nie zapisują). Kiedy Twoje cele siedzą w głowie to często o nich zapominasz, kiedy widzisz je na kartce papieru to doskonale wiesz co masz zamiar osiągnąć.

Planując biznes zakładamy wiele rzeczy, nad wieloma aspektami myślimy długimi godzinami. Analiza konkurencja, preferowana polityka cenowa, przewagi konkurencyjne, zalety produktu bądź usługi. Zastanawiamy się jakie potencjalne problemy mogą wystąpić, jak chcemy je rozwiązać. I o ile w tym momencie o tym pamiętamy, o ile nie spiszemy tego w formie biznesplanu to istnieje duże ryzyko, że po prostu o tym zapomnimy. A biznes pomyłek i zapomnień nie wybacza.

Start w biznes bez biznesplanu przypomina mi wyruszenie w długą podróż bez mapy, zapoznania się z trasą. Owszem – możesz dotrzeć na miejsce, ale takiej gwarancji nie masz. Gdybyś miał ze sobą mapę to nie tylko dotrzesz tam na pewno, ale również droga będzie mniej wyboista, a wszelkie problemy zostaną rozwiązane zawczasu.

Jeśli więc na serio planujesz otwarcie sklepu internetowego lub jakiegokolwiek innego biznesu (internetowego) to musisz mieć biznesplan. W innym wypadku musisz liczyć się z dużo większym prawdopodobieństwem, że po prostu Ci się nie uda.

Jak znaleźć pomysł na sklep internetowy?

Pamiętaj, że wszystko zaczyna się od dobrego pomysłu na biznes. Nie ważne czy biznes offline czy biznes online. Twój pomysł na biznes może zrodzić się zarówno z Twojej własnej pasji, która uczyniła Cię ekspertem w wybranej dziedzinie, jak i z Twojego dostrzeżenia niszy na rynku. Obie opcje stanowią drogę do sukcesu, obie pozwalają dać Twoim klientom to, czego właśnie potrzebują. Aktualne czasu jasno ukazują, że rynek e-commerce charakteryzuje się dużą konkurencją, co sprawia, że nie wybaczy Tobie nijakości i braku planu działania. Sklepy internetowe powstają i upadają, w którym miejscu chcesz znaleźć się Ty ze swoim sklepem?

Co powinien zawierać biznesplan sklepu internetowego:

Biznesplan sklepu internetowego nie różni się szczególnie od jakiegokolwiek innego biznesplanu. Powinien on zawierać między innymi odpowiedź na następujące pytania:

  • Co chcę sprzedawać (jaką usługę oferować)?
  • Jakie potrzeby konsumentów zaspokaja produkt (usługa)?
  • Kim jest grupa odbiorców? kim będą klienci?
  • Jak i gdzie chcę to sprzedawać?
  • Jak chcę pozyskiwać klientów – jakimi źródłami?
  • Ile to będziesz kosztować? jaką politykę cenową przyjmę?
  • Jakie są silne, słabe strony produktu (usługi)?
  • Jakie są szanse i zagrożenia pomysłu na biznes?
  • Czy na tym rynku działa konkurencja – i jeśli tak to jaka?
  • Kto będzie dostawcą materiałów, pracy – czy coś potrzebujemy kupować, zatrudniać ludzi?
  • Dlaczego pokonam konkurencję?
  • Jakie są realne, pesymistyczne i optymistyczne scenariusze biznesu?
  • Jaki jest próg rentowności biznesu?
  • Jakie poniosę wydatki?
  • Jaki jest mój cel?
  • Co musi się wydarzyć, żeby biznes się udał?

Nie jest tego mało, to fakt. Prawda jest jednak taka, że biznesplan sklepu internetowego czy dowolnego biznesu, który masz na myśli mógłby być znacznie dłuższy. Powyżej wymieniliśmy kluczowe dla losów Twojego biznesu elementy. Im dokładniejsze poddasz je analizie i trafniej odpowiesz na pytania tym większe szanse powodzenia ma Twój biznes, tym lepiej będziesz do niego przygotowany.

Jeżeli nie masz pewności co do poprawności Twojego biznesplanu, skorzystaj z pomocy naszego konsultanta na czacie.

Finalizacja biznesplanu?

Wiesz już co musi znajdować się w Twoim biznesplanie, teraz “wystarczy” go napisać. Nie spiesz się z tym, a każde zdanie będziesz jeszcze analizować. Najlepiej jeśli stworzysz sobie szkic takiego biznesplanu, a następnie po kolei będziesz uzupełniać o informacje, analizy i pomysły, które przyjdą Ci do głowy. Nie bój się nanosić poprawek, czytać biznesplan kilka razy, a także go zmieniać.

Nie da się napisać biznesplanu w jeden dzień, choćby dlatego, że wszystko co zostanie w nim zapisane musi zostać przeanalizowane. Pomysł, który dziś wydaje nam się być dobry, jutro wcale taki być nie musi. Ja sam, za każdym razem kiedy piszę biznesplan daję sobie kilka dni na to by codziennie go czytać – doszukując się błędów, lepszych pomysłów i usprawnień. Dopiero po tych kilku dniach dochodzę do wniosku, że biznesplan, który napisałem jest według mnie trafny.

Bardzo często taki napisany biznesplan warto dać komuś bliskiemu do przeczytania – niech zobaczy i oceni “z boku”. Zakładając biznes często mamy tendencję do popadania w hurraoptymizm i wielokrotnie hiperbolizujemy zalety, korzyści i jesteśmy skrajnie optymistyczni, a biznesowi przydaje się realizm. Surowa i chłodna ocena osoby nie zaangażowanej w nasz biznes może przynieść wiele ciekawych spostrzeżeń.

Jeżeli nie masz pewności co do poprawności Twojego biznesplanu, skorzystaj z pomocy naszego konsultanta na czacie – zostaw swój adres e-mail.

Loading...
OFERTA